Η ακτινογραφία της μετοχής της General Motors.

Ακτινογραφία General MotorsΣτην Αμερική οι χρηματιστηριακοί δείκτες εμφανίζουν νέα υψηλά, αφήνοντας πίσω τους τις πληγές από την Παγκόσμια Κρίση του 2008. Όλο και περισσότερες εταιρείες αρχίζουν να δείχνουν υπερτιμημένες, τουλάχιστον σε σχέση με την τρέχουσα κερδοφορία τους. Έτσι, αν και για τους μακροπρόθεσμους δεν βρισκόμαστε στην καλύτερη εποχή για αγορές , εξακολουθεί να έχει νόημα η εξεύρεση μετοχών που ακόμα βρίσκονται σε λογικές αποτιμήσεις. Η General Motors υπό αυτό το πρίσμα είναι μια ενδιαφέρουσα υπό εξέταση επιλογή.

GM_ipoΗ ιστορική αυτοκινητοβιομηχανία έγινε αντικείμενο κρατικής διάσωσης το 2009. Η νέα εταιρεία εισήχθη στο χρηματιστήριο το 2010 με τιμή στα 33$. Η πορεία της μετοχής αρχικά ήταν απογοητευτική, χάνοντας το 40% της αξίας της κατά το 2011, αλλά το 2012 και μετά η τάση αντιστράφηκε.  Έτσι, πολύ πρόσφατα έχει επανακάμψει πάνω από την τιμή εισαγωγής. Στα χέρια της αμερικάνικης κυβέρνησης παραμένουν 211εκ. μετοχές σύμφωνα με τη NYpost, από τα οποία σκοπεύει να απεμπλακεί. Τις ίδιες προθέσεις έχει και ο Καναδάς, όπως πολύ πρόσφατα έγινε γνωστό.

Γράφημα GM

Αυτό που αρχικά τραβά την προσοχή του επενδυτή είναι η πολύ μικρή χρηματιστηριακή αξία συγκρινόμενη με το μέγεθος της εταιρείας. Με 50δις $ αγοράζεις ένα κολοσσό που πραγματοποιεί περίπου 150δις πωλήσεις. Οι αναλυτές να περιμένουν τα κέρδη του 2013 στα 4,5 περίπου δις. Στην Ελλάδα το να πληρώνεις 10 φορές τα ετήσια κέρδη, ελέω κρίσης δεν είναι ό,τι φθηνότερο. Στην καλπάζουσα αμερικανική αγορά, είναι από τα καλύτερα νούμερα που μπορείς να συναντήσεις. Βέβαια, η εταιρεία παρά την πρόσφατη διάσωσή της, εξακολουθεί να παρουσιάζει πολύ υψηλές υποχρεώσεις. Αυτό ενσωματώνει κίνδυνο, αλλά από την άλλη επιτρέπει την υψηλή απόδοση των ιδίων κεφαλαίων και αφήνει ανοιχτό το παράθυρο επίτευξης ακόμα καλύτερων επιδόσεων.

Όμως, η πιο διεξοδική εξέταση αναδεικνύει αρκετά θέματα, πέρα από το ζήτημα των υψηλών υποχρεώσεων, που θέτουν υπό αμφισβήτηση το αν η μετοχή αποτελεί μια από τις λίγες εναπομένουσες υποτιμημένες αξίες.

gm_government_motorsΗ συμμετοχή του κρατικού τομέα και του σωματείου των εργαζομένων είναι ακόμα μεγάλη, αποκαλύπτοντας ένα προφίλ που δεν είναι και το πιο επιθυμητό στον κόσμο των επιχειρήσεων. Περιπαιχτικά, γίνεται λόγος για την “Government Motors”. Επιπλέον, από μόνη της μια “χαριστικά” διασωζόμενη επιχείρηση , στη λογική του “too big to fail”, παρακάμπτει το “μεντελικό” νόμο που επιτρέπει να παραμένουν μόνο οι καλύτεροι στο παιχνίδι. Η καλή είδηση είναι πως η νέα GM παράγει κέρδη, κάτι που ο προκάτοχός της δεν κατάφερνε ούτε σε ευνοϊκές περιόδους για την οικονομία.

Έπειτα,  έχουν εκδοθεί warrants και προνομιούχες μετοχές, όπως κατά τη διάσωση των εδώ τραπεζών. Από τις προνομιουχούχες, υπάρχουν δύο σειρές, με τη μια να προβλέπει υποχρεωτική μετατροπή σε κοινές στο τέλος του 2013. Αυτό, θα περιορίσει τη διαρροή μερισμάτων προς τις προνομιούχες, αλλά θα οδηγήσει σε μικρό dilution με την εισαγωγή περίπου 150εκ. νέων μετοχών. Δηλαδή, έχουμε μια εταιρεία που είναι λίγο πιο ακριβή από αυτό που δείχνει η χρηματιστηριακή αξία και επιπλέον μεγάλη προσφορά τίτλων (προνομιούχες, warrants, ποσοστά που ο κρατικός τομέας σκοπεύει να διαθέσει).

Μεγάλη εντύπωση προκαλεί ο πολύ μεγάλος αναβαλλόμενος φόρος  εισοδήματος (περίπου 35δις), που οφείλεται στις παλαιότερες μεγάλες ζημιές. Κοινώς, καταγράφεται ως περιουσία η δυνατότητα της εταιρείας να μην πληρώνει φόρους για τα μελλοντικά κέρδη της. Εαν εξαιρέσουμε το στοιχείο αυτό, στους μετόχους αντιστοιχεί ελάχιστη αξία και η μόχλευση του ισολογισμού γιγαντώνεται.

Με βάση τα παραπάνω, δίνεται μια απάντηση για το πως, σε ένα ακριβό χρηματιστήριο, έχουμε μια μεγάλη αναγνωρίσιμη επιχείρηση να αποτιμάται μόλις στο ⅓ των ετήσιων πωλήσεών της.

Η αλήθεια είναι πως το τελευταίο διάστημα αναφέρομαι περισσότερο στο τι να αποφύγει κανείς, παρά στο τι να επιλέξει. Ξεκίνησα να εξετάζω την GM, θέλοντας να αναδείξω μια μετοχή με τιμή ικανοποιητική για αγορά, αλλά στην πορεία έγινα πιο επιφυλακτικός.

gm_carsΣτο δια ταύτα, θεωρώ πως η GM είναι μια επιθετική επιλογή με καλύτερους όρους risk-reward σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά. Θα έλεγα, πως έχει αξία η χρήση της ως αντισταθμιστικού LONG εργαλείου πάνω σε SHORT επιλογές, με το εξής σκεπτικό.  Αυτό που φοβάται ένας σορτάκιας, είναι η δημιουργία μιας φούσκας στη Wall Street. Τα χρηματιστήρια προηγούνται χρονικά της πραγματικής οικονομίας. Αυτό προϋποθέτει καλό οικονομικό περιβάλλον, που ως αποτέλεσμα ευνοεί την αγορά αυτοκινήτων. Σε αυτή την περίπτωση, βελτίωση του πολύ μικρού περιθωρίου κερδοφορίας της GM, θα εκτόξευε τα καθαρά κέρδη σε επίπεδα που να επιτρέπουν πολύ υψηλότερη τιμή για τη μετοχή. Πιστεύω πως μετοχές σαν αυτή της GM, σε περιβάλλον φούσκας έχουν περιθώρια να γίνουν ρουκέτες, αλλά και να πιεστούν σημαντικά σε ενδεχόμενη κρίση, αφού αντιπροσωπεύουν ένα γίγαντα με πύλινα πόδια.

Η μετοχή, λοιπόν, έχει νόημα ως αντισταθμιστικό εργαλείο, ή για χρήση από κερδοσκόπους που ποντάρουν στην ανοδική τάση του ήδη ακριβού αμερικάνικου χρηματιστηρίου.

 

*Τα παραπάνω δεν αποτελούν σύσταση για πώληση ή αγορά αξιών.

4 comments on “Η ακτινογραφία της μετοχής της General Motors.

  1. Ο/Η Άρης Δημητριάδης λέει:

    Καλησπέρα, σε διαβάζω αρκετό καιρό αλλά δεν έτυχε να γράψω σχόλια κυρίως γιατί μου έδινες την εντύπωση ενός ρομαντικού τύπου που παλεύει να κερδίσει ένα βρώμικο παιχνίδι με το σταυρό στο χέρι. Στα τελευταία σου άρθρα βλέπω μια αλλαγή οπτικής και τρόπο γραφής (πιο επιθετικό και αποφασιστικό) που μου λέει ή ότι βρήκες τρόπο να μπεις στο σύστημα ή ότι πια νιώθεις ότι έχεις όλα τα όπλα για να μονομαχήσεις. Ότι από τα 2 και να συμβαίνει σου εύχομαι καλή επιτυχία στις επενδυτικές σου επιλογές.

    ΥΓ Αυτό είναι από τα καλύτερα (αν όχι το καλύτερο άρθρο σου).

    • Ο/Η Investorblog λέει:

      Γεια σου Άρη,

      σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια και την καλοπροαίρετη κριτική σου.

      Είμαι ρομαντικός και θα συνεχίσω να είμαι, αλλά πάντα με τη συνοδεία του ρεαλισμού. Δεν έχει αλλάξει κάτι όσον αφορά τον τρόπο που επενδύω ή σκέφτομαι για τις αγορές. Ίσως, διαφέρει ο τρόπος που έγραψα τα τελευταία άρθρα.

      Ούτως ή άλλως το επενδυτικό μου στυλ και κατ’ επέκταση η γραφή μου, δεν στηρίζεται στη σιγουριά συγκεκριμένων προβλέψεων, αλλά στην αποδοχή των ορίων του επενδυτή, που τελικά τον οδηγούν συνολικά σε υψηλότερες και ασφαλέστερες αποδόσεις.

      Τις περισσότερες φορές σκέφτομαι πως αναφέρομαι σε ανθρώπους που δεν έχουν σχέση η γνώση με τις αγορές και προτεραιότητα μου είναι να τους εκπέμπω τη στρατηγική και τον τρόπο σκέψης = πολύ θεωρία.

      Καμιά φορά η πράξη είναι προτιμότερη, αλλά όταν είναι ακαταλαβίστικη για τους πολλούς; Προσπαθώ να ισορροπήσω μεταξύ των δύο, για αυτό και τα σχόλια σας είναι ιδιαίτερα βοηθητικά και ενθαρρυντικά.

      Σε ευχαριστώ πολύ Άρη

  2. […] το χρηματιστήριο. Με αυτό το σκεπτικό φαίνεται πως, όπως στην περίπτωση της GM, οι μετοχές των κατασκευαστών κατοικιών θα μπορούσαν […]

  3. […] την αποκτάς στο ¼ των ετήσιων πωλήσεών της. Επίσης, όπως στην περίπτωση της GM, η ανάκαμψη της οικονομίας θα φέρει ανάσα σε ένα […]

Απάντηση