MLS: Από τις μεγαλύτερες ευκαιρίες τότε! Τώρα;

MLS: Από τις μεγαλύτερες ευκαιρίες τότε! Τώρα;Η μετοχή της MLS Πληροφορική έχει παρουσιάσει απίστευτη επίδοση σε σχέση με το ΓΔ και τις μετοχές του ελληνικού χρηματιστηρίου. Ως εταιρεία εξακολουθεί να είναι από τις ελάχιστες που παράγουν κέρδη, ενώ δραστηριοποιείται στον αναπτυσσόμενο κλάδο των νέων τεχνολογιών. Εντούτοις, θεωρώ πως αυτή τη στιγμή η αγορά της μετοχής της  είναι μια πολύ άσχημη επιλογή.

Το γράφημα της μετοχής της MLS Πληροφορική

Το γράφημα της μετοχής της MLS Πληροφορική. (Πηγή: ft.com)

Δεν το λέω αυτό γιατί δεν πιστεύω στα προϊόντα της, ούτε επειδή διαβλέπω κάτι προβληματικό στην μελλοντική της δραστηριότητα. Ναι μεν, ο τεχνολογικός κλάδος είναι απρόβλεπτος, αλλά αυτό εκτός από κινδύνους κρύβει και ευκαιρίες. Η MLS πέρα από την καλή φήμη και το ιστορικό καινοτομιών, είναι καθαρή από δάνεια, στοιχεία που προσδίδουν μεγάλες αντοχές σε ενδεχόμενο στραβοπάτημα. Το πρόβλημα, λοιπόν, έχει να κάνει με την τσουχτερή τιμή της μετοχής.

mlsΤο 2008 που έγραφα ενθουσιωδώς για αυτήν, η τιμή της βρισκόταν  κάτω από το 1€/μτχ, υποδηλώνοντας χρηματιστηριακή αξία πέριξ των 10εκ. Πολύ μικρή για την τρέχουσα κερδοφορία και τις προοπτικές. Σήμερα, δεν μπορώ να πω το ίδιο, με την εταιρεία να κοστίζει 37εκ.   (3€/μτχ).

Δείτε τι εννοώ. Για το α’ εξάμηνο οι πωλήσεις ανήλθαν μόλις στα 3,7εκ.€ και τα κέρδη στα 0,8εκ. €. mls_iqΠροβάλλοντας τα αποτελέσματα στο έτος, η μετοχή κοστίζει περίπου 23 φορές τα ετήσια κέρδη της και 5 φορές τις ετήσιες πωλήσεις της. Ακόμα και αν εξαιρέσουμε το ρίσκο της χώρας, αυτά τα νούμερα είναι υπερβολικά. Που να το συμπεριλάβουμε κιόλας.

Για να αγοράσει κανείς πρέπει να πιστεύει πως τα επόμενα χρόνια τουλάχιστον θα τριπλασιαστούν τα μεγέθη της. Βέβαια, η μετοχή μπορεί να συνεχίσει να ανεβαίνει διαψεύδοντας βραχυχρόνια τον επενδυτή αξίας. Για παράδειγμα, στις αρχές του 2002 εκτινάχθηκε πάνω από τα 8€. Αντίστοιχα,  το 2008 βρέθηκε αδικαιολόγητα χαμηλά, σχεδόν στο 0,5€, κόντρα σε κάθε λογική. Στο δια ταύτα, πότε ήταν καλύτερη εποχή για αγορά της; Το 2008 ή το 2002; Αφήστε, λοιπόν, την αγορά να σας κοροϊδέψει βραχυχρόνια. Καλύτερα γελά, όποιος γελά τελευταίος.

Για όσους αδιαφορούν για την τάση και ενδιαφέρονται για μακροπρόθεσμες τοποθετήσεις, η μετοχή δεν αποτελεί πλέον καλή επιλογή. Μη ξεχνάτε πως ο ίδιος της έπλεκα το εγκώμιο, όταν βρισκόταν στην αφάνεια. Ήταν ένας από τους βασικότερους λόγους που το εικονικό χαρτοφυλάκιο dimknaf fund “έσκισε” το Γενικό Δείκτη.

Διατηρήσιμη άνοδος είναι εφικτή, μόνο αν μοσχοπουλήσει τεχνολογία της ή αν το MLS IQ μπει σε κάθε ελληνικό νοικοκυριό. Εξέλιξη απίθανη.

*Τα παραπάνω δεν αποτελούν συστάσεις για αγορά ή πώληση αξιών

8 comments on “MLS: Από τις μεγαλύτερες ευκαιρίες τότε! Τώρα;

  1. Ο/Η Mario Sakopoulos λέει:

    Συμφωνω απολυτα …. επι πλεον το momentum της ΜΛΣ αυτη την στιγμη ειναι περισσοτερο συγκεντρωμενο στο “me too” παρα στο καθαρα καινοτομικο γηπεδο που επαιζε καποτε με το TALK & DRIVE. Τεχνολογικα λοιπον το pipeline πρωιοντων της δεν διχνει κατι που να επιτρεπει ελπιδες σε διατηρησιμη ανοδο. Πληροφοριες υπαρχουν επισης οτι τα ανοιγματα στις ξενες αγορες δεν απεδωσαν οσο επρεπε λογω αδυναμιας ΜΛΣ να ανταποκριθει σωστα στις απαιτισεις των αγορων αυτων. (για αυτο και σχετικη σιγη επι του θεματος). και τριτον η διαχειριστικη δομη της εταιριας φαινεται να μην εχει προσαρμοστει σε ενα ευελικτο, δυναμικο και αποτελεσματικο σχημα το οποιο ειναι ακομα πολυ συγκεντρωτικο, πραγμα που οδηγησε τα τελευταια δυο χρονια σε εξοδους αξιων στελεχων στο Product Development, Business Development οπως και στην Γενικη Διευθυνση.

    • Ο/Η Investorblog λέει:

      Πολύ ενδιαφέροντα τα ποιοτικά στοιχεία που μας αναφέρεις. Αν τα βάλεις “παρέα” με την υψηλή αποτίμηση, προμηνύουν άσχημη πορεία για τη μετοχή…

  2. Ο/Η Σ. Στρατης λέει:

    Η παρουσιαση σημερα με τους θεσμικους, εστιαστηκε σε αριθμους και οχι σε δομικες και στρατηγικες προοπτικες. Δεν βλεπουμε τιποτα καινοτομικο πλεον εδω.Μια συρρικνωση εταιριας, και κατα συνεπεια εξοδων, Εαν υπαρχει τουλαχιστον μια εξωστρεφεια στην στρατηγικη πωλησεων προς εξωτερικο, δεν μαθευτηκαν πολλα για αυτες τις προσπαθειες, Εχω σοβαρες επιφυλαξεις για αυτο το θεμα. Αυτο – προσωπικη μου γνωμη – με κανει πολυ σκεπτικο γενικα για το μελλον της εταιριας και το χαρτι της. Να μην χανουμε την “μεγαλη εικονα”! Η γνωμη μου. Ευχαριστω.

    • Ο/Η Investorblog λέει:

      Μα η άποψη τόσο στο κείμενο όσο και σε όλα τα σχόλια δεν είναι θετική για τη μετοχή της MLS. Ίσα, ίσα…

      Θεωρώ την αποτίμηση της πολύ απαιτητική. Όταν το Google Voice ή το S Voice της Samsung αρχίσουν να υποστηρίζουν ελληνικά το όποιο της πλεονέκτημα στη συγκεκριμένη αγορα θα χαθεί. Απλά σαν εταιρεία έχει δείξει πως έχει αδράξει ευκαιρίες. Δηλαδή, είναι ίσως η μόνη τόσο επιτυχημένη εταιρεία πληροφορικής που έχει καταφέρει να απευθύνεται στους καταναλωτές.

      Πολύ απρόβλεπτη η πορεία της και αν έρχονταν ζημιές θα την καλοέβλεπα πάλι κάτω από το 1€, ελπίζοντας πως πάλι κάτι θα βγάλει από το τσεπάκι. Προς το παρόν η κεφαλαιοποίηση μου φαίνεται υπερβολική.

  3. Ο/Η Σ. Στρατης λέει:

    Ναι, πραγματι ετσι ειναι… Αλλα για να βγαλει κατι απο το τσεπακι, (μακαρι) θα επρεπε να εχει αντιμετωπισει εσωτερικα προβληματα, οπως αυτα που λεει ο φιλος, πιο πανω… Εκει θα δουμε what its made of!

  4. Ο/Η G. Terzoglou λέει:

    Παρακολουθω με ενδιαφερον και την ΜΛΣ αλλα και τις αντιδρασεις τις αγορας (δικες σας) ως προς το αντικειμενο. Σιγουρα, σαν εταιρια η ΜΛΣ εχει ενα παρελθον αρκετα σεβαστο, αλλα και ενα παρον υγειες (στο χαρτι)…ας πουμε. Αλλα επιτρεψτε μου να αναφερω ωρισμενες επιφυλαξεις μου ως προς το που οδευει σαν εταιρια και σαν χαρτι βεβαιως. Θα θεσω τις «ανησυχιες» μου σε μορφη ερωτησεων και οποιος επιθυμει ας μας κανει καποιες διευκρινισεις….
    1. Πιστευετε οτι η ΜΛΣ ειναι μια καθαρα «καινοτομικη» εταιρια, που ανοιγει καινουργιους «παρθενους» δρομους στην τεχνολογια της ? Που ακριβως καινοτομει? Σε τι? Κατα την δικη μου αποψη δεν ειναι παρα απλως μια εξυπνη integrator που συναρμολογει με building blocks αλλων εταιριων (hard and soft), και φτιαχνει προιοντα για την ελληνικη αγορα. (Θα μιλησω και για τις ξενες). Η προσαρμογη στην ελληνικη γλωσσα μιας υπαρχουσας τεχνολογιας αναγνωρισης φωνης, ειναι ναι πραγματι κατι σεβαστο. Αλλα οχι καινοτομικο.. (εκτος εαν κανω λαθος) Παμε παρα κατω…
    2. Απο οτι βλεπουμε τα τελευταια δυο χρονια, τα προιοντα που βγαζει, ακολουθουν την υπολοιπη αγορα, και τιποτε αλλο. Η μονη προτοτυπια της ειναι οτι εχει Ελληνικη αναγνωριση φωνης βασισμενη στην τεχνολογια που την εκανε διασημη εδω στην Ελλαδα με τα Talk & Drive, και φυσικο ειναι να εχει μια βαρυτητα το BRAND της, αρα και να υπαρχει μια αποδεκτικοτητα στην ελληνικη αγορα. Ποσο πετυχε εμπορικα αυτη η στρατηγικη η και τα προιοντα τα ιδια αναμενουμε απαντησεις απο την ιδια. Εγω προσωπικα δεν νομιζω οτι τα αποτελεσματα (σαν μεριδιο αγορας) ειναι τετοια που η ιδια η ΜΛΣ δεν θα τα διαφημιζε αν ηταν θετικα. Δεν μιλαμε για κριση..ετσι? Οπως εδινε καποτε αποτελεσματα ερευνας αγορας για τα Talk & Drive καλο θα ηταν να βλεπαμε τι εγινε στο δικο της γηπεδο πρωτα σαν μεριδιο, πριν μιλησουμε για επιτυχιες
    3. Κοιτωντας λοιπον το προσφατο παρελθον και με την αρχη της κρισης στην Ελλαδα, βλεπουμε μια λογικη προσπαθεια εξωστρεφειας. Καλα μεχρι εδω. Μαθαμε για την εισοδο στην αγορα της Χιλης!!!!! Μαθαμε για την εισοδο στην αγορα της Τουρκιας !! Μαθαμε για την εισοδο στην αγορα του Μαροκου!! Μαθαμε περσυ για την εισοδο στην αγορα της Νιγηριας!!!! Μαθαμε για την εισοδο στην αγορα της Ιορδανιας!! Σε καθε μια απο αυτες τις «εισοδους» ακουσαμε, για τρομερα στρατηγικης σημασιας ανοιγματα με δυνατους εγχωριους συνεργατες και μελλον δυνατο, με φτερα να ανοιγουν κλπ κλπ… Εχει κανεις μας λαβει εστω μια πληροφορηση ως προς την προοδο η μη, αυτων των ανοιγματων? Υπαρχουν στην αγορα τα προιοντα της ΜΛΣ σε αυτες τις χωρες? Εαν ναι, σε πιο καναλι, και ποσο penetration? Εχω πληροφοριες, προσκαλω προς διαψευση της ΜΛΣ, οτι ουτε απο μια αυτες της χωρες εχουν γινει παρραγελλιες επιπροσθετες (σε βαση προγραμματισμενων εμπορικων χρονοδιαγραμματων) και κατα συνεπεια δεν «υπαρχουν» σαν καναλια πωλησεων. Ας ρωτησουμε ομως ΓΙΑΤΙ?? Φταιει το προιον? Φταιει ο συνεργατης? Φταιει η ΜΛΣ? Φταιει η καθε αγορα? Οποια και να ειναι η απαντηση, πρεπει να το λαβουμε υποψη μας οταν ακουμε για μεγαλεπιβολα μεγαλα πλανα στρατηγικης. Εστιαζομαι σε αυτο το κομματι, για δυο απλους λογους, 1. Γιατι δεν μπορουμε σε αυτο το σταδιο τουλαχιστον να βασιζωμαστε στην ελληνικη αγορα – αρα το εξωτερικο γηπεδο αμεσως αμεσως παιρνει σοβαρες διαστασεις στην αναλυση της εισηγμενης, και 2. Γιατι μας δινεται η ευκαιρια να εχουμε ενα ιστορικο στην διαθεση μας (το οποιο βεβαια δεν εχουμε). Αρα, καλο θα ηταν να μας ενημερωσουν για την ακριβη εικονα αυτων των δραστηριοτητων της ΜΛΣ στο εξωτερικο.
    4. Και φτανουμε στο QATAR : 4% της εισηγμενης. Και λοιπον? Με τι «οπλα» θα μπει η ΜΛΣ στην αγορα 300 Εκ. Καταναλωτων? (Και για την Νιγηρια ακουσαμε 170 εκ. Σιγη Ιχθυος!) Θα μπει σε μια αγορα που ΟΛΟΙ οι μεγαλοι παιζουν μπαλα? Με τι? Αδυνατω πραγματικα να καταλαβω η να φανταστω εναν καταναλωτη εκ των 300 εκ γιατι να διαλεξει ενα προιον ΜΛΣ, η οτι αλλο το ονομασουν, που συγγρητικα ας δεχθουμε οτι ειναι εφαμμιλο με SAMSUNG, LG, iPhone…για να ονειρευωμαστε λιγακι. Που ειναι η περιφημη προστιθεμενη αξια??? Και μαλιστα σε μια αγορα τοσο ανταγωνιστικη που ετσι εναν υπνακο να παρεις, εφυγε το τρενο! Προσωπικα δεν βλεπω την ΜΛΣ να εχει ουτε την τεχνολογικη πλατφορμα, ουτε την διοικητικη δομη ουτε την καθαρη στρατηγικη (μαλλον οππορτουνιστικη ειναι βλεπωντας το γεογραφικο απλωμα της τα τελευταια 2 χρονια) για να διεκδικησει κατι εξω.
    5. Θα μου πειτε και οι Αραβες γιατι πηραν θεση? Ξερετε, κατα την ταπεινη μου γνωμη, υπαρχουν παρα μα παρα πολλες εξηγησεις για αυτο, χωρις να ξερω σιγουρα γιατι. Απο μια καλη παρουσιαση, καποια καλα νουμερα, η στο κατω κατω μια καλη προσωπικη σχεση και χημεια, ολα ειναι πιθανα. Δεν το κατακρινω, αλλα δεν ειναι ουτε για να βαπτισουμε την ΜΛΣ ως Ελληνικη APPLE Το ακουσα και αυτο…!
    6. Το Μελλον. Εαν η εταιρια βλεπει οτι με την υπαρχουσα πολιτικη R & D, και τα «me too» προιοντα της, ειναι ευχαριστημενη, πολυ ωραια. Κανενα προβλημα. Εαν δε εχει εξασφαλισει και ενα καναλι δυνατο στην Μεση Ανατολη, για να κανει εμποριο (box pushing) αυτων των προιοντων ακομα καλυτερα. Αλλα πρεπει τοτε να γινει καποιο ρεσετ στην ολη εικονα της εταιριας, απο «καινοτομικη» σε εμπορικη. Καθαρα πραγματα. Αυτο τουλαχιστον πρεπει να ξερουμε ως επενδυτες, ειναι το ελαχιστο. Μπορειτε να φανταστειτε οτι μονο οι αγορες της Νιγηριας και της Τουρκιας εαν ειχαν πετυχει – συμφωνα με τις ανακοινωσεις της εισηγμενης – για τι αριθμους θα μιλαγαμε σημερα?? Μια φορα ειδαμε μια παρουσιαση για την προοδο στην Τουρκια, εκτοτε…τιποτα.
    7. Κεφαλαιοποιηση? 50 εκ?? Δεν νομιζω. Ο χρονος και οι εξελιξεις θα δειξουν.
    Το μηνυμα μου λοιπον ειναι,
    Α. Γιατι να αγορασω αυτο το χαρτι, την στιγμη που υπαρχουν τοσα κενα? Θα μου πειτε δικαιωμα μου η οχι. Συμφωνω, αλλα ειπαμε να ανταλασσουμε αποψεις.
    Β. Να μην βιαζωμαστε στα εγγωμια…. καλη προσπαθεια αλλα κατ’εμε οχι η σωστη. Αλλο τα θεμελιωδη (οσο καλα και αν φαινωνται) και αλλο μια καθαρα χαραγμενη και ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΜΕΝΗ στρατηγικη με μακρα πνοη. Οχι πιανουμε το ενα αφηνουμε το αλλο. Μονο σε συνδυασμο αυτων και των δυο μπορει κανεις να πει οτι το χαρτι εχει ενα μελλον στο οποιο μπορει ενας επενδυτης να πονταρει. (και ενδεχωμενως να χασει η να κερδισει) αλλα θα ειναι καθαρα δικη του ευθυνη.
    Γ. Καινοτομια ειναι μια λεξη που πεταμε πολυ ευκολα. Κατα την γνωμη μου, ας την περιορισουμε σε γεγονοτα και προιοντα που ανοιγουν δρομους, οχι που ασφαλτοστρωνουν υπαρχοντα μονοπατια. Για να εξηγησω τι εννοω: οι Κινεζοι πιστευετε ειναι καινοτομοι, η ειναι καλοι system integrators? Εαν δεν απατωμαι, δεν εχω δει μια εφευρεση απο την Κινα (τουλαχιστον στην πιο προσφατη αναγεννηση της τα τελευταια 20 χρονια) που να εχει ανατρεψει τα δεδομενα μιας αγορας, η μιας βιομηχανιας. Ολα ειναι δυτικες εφευρεσεις τις οποιες αξιοποιουν απιθανα καλα. (Ασχετα απο το οτι ειναι και το εργοστασιο του πλανητη η Κινα). Και ακομα αυτο το περιφημο προιον το οποιο βγαζουν βασιζωνται σε δυτικες δυναμεις και καναλια μαρκετιγκ για την προωθηση τους, διοτι απο μονοι τους δεν ξερουν και εχουν τις δομες για να πετυχουν. Βλεπω σε αυτο το παραδειγμα (και βεβαια δεχωμαι αντικρουσεις επ’αυτου) πολλα παραλληλα με την περιπτωση της ΜΛΣ. ΓΙ’αυτο λοιπον συνηστω μια καποια προσοχη στις αξιολογισεις μας, ΕΙΔΙΚΑ οταν αρχιζουμε να μιλαμε για διεθνεις αγορες.
    Θα ηταν καλο να ακουσουμε τις σκεψεις σας.

    • Ο/Η Investorblog λέει:

      Όλα αυτά τα ερωτήματα πρέπει να προβληματίζουν τους επενδυτές. Συμφωνώ με το σκεπτικό της κριτικής. Εν ολίγοις όλα αυτά τα ρίσκα μόνο με το “τι νέο θα βγάλει η εταιρεία από το τσεπάκι” αντισταθμίζονται. Όχι όμως με 50εκ. κεφαλαιοποίηση. Ας ήταν στα 10-15 και θα είχε κάποιο νόημα το ρίσκο.

      Από την άλλη ακόμα και αν αυτή τη στιγμή η εταιρεία δεν κατέχει κάποια καινοτόμα τεχνολογία δεν μπορούμε να ακυρώνουμε την ικανότητά της να επιβιωνει όλα αυτά τα χρόνια και όχι μόνο. Άλλοτε κρατικοδίαιτε, άλλοτε εμπορικά και άλλοτε καινοτομικά.

      Στην καινοτομία και στην επέκταση στο εξωτερικό θα δοκιμάσεις 5 φορές και θα σου κάτσει τη μια. Από την άλλη η διαδραστικοί πίνακες ή κάποια πιο εμπορική κατεύθυνση λειτουργεί ως “σιγουράκι”.

      Σε όλα αυτά να προστεθούν και οι μεγάλες αντοχές του ισολογισμού. Έτσι, ενώ δεν διαφωνώ με τα ερωτήματα, παρουσιάζουν την αρνητική πλευρά, ενώ υπάρχει και η θετική. Για μένα κυρίως δεν είναι θέμα μιας κακής εταιρείας. Είναι ζήτημα μια υπερβολικής αποτίμησης.

      Να προσθέσω πως όντως προτιμώ από τις διοικήσεις να εμφανίζουν και τις δυσκολίες. Αλλά φταίμε ως επενδυτές, που δεν το εκτιμάμε. Προσωπικά, εκτιμώ τους επιχειρηματίες που ενημερώνουν για τα δύσκολα. Οι πομπώδεις ανακοινώσεις και οι κρυμμένες αποτυχίες είναι χειρότερες, από τις μετρημένες ανακοινώσεις με αναφορά στις προκλήσεις. Ελάχιστες είναι οι εισηγμένες που το τηρούν. Στα δύσκολα “εξαφανιζόλ”!

  5. Ο/Η G. Terzoglou λέει:

    Φιλε, τα ειπες πολυ καλα.. Ναι, εν ολιγοις να ακουμε και τα προβληματα. Απλως επισημανα κατι, που υσχιει και στα ξενα χρηματιστηρια: ΟΛΗ την εικονα παιδια! οχι μενου…Εστιαστικα στα αρνητικα ακριβως επειδη δεν ακουμε αρκετα απο αυτα….Και παρασυρωμαστε απο πομπωδεις ανακοινωσεις, οπως πολυ σωστα ειπες.
    Ναι, εχει καλα χαρακτηριστικα η εταιρια αλλα για να δουμε πως θα τα αξιοποιησει.
    Ναστε Καλα!
    Γ.

Απάντηση σε G. Terzoglou Ακύρωση απάντησης