Τι είδα στη Γενική Συνέλευση της Motor Oil…

του Μιλτιάδη Κοτζιάμπαση

Στις 7/6/2017 η Μotor Oil Hellas (ΜΟΗ) πραγματοποίησε τη γενική συνέλευση των μετόχων της. Το παρακάτω άρθρο μου λοιπόν θα ξεφύγει από τα τετριμμένα και θα είναι λίγο διαφορετικό. Θα παρουσιάσω συνοπτικά τι είδα, τι άκουσα και τι πιστεύω για όσα ειπώθηκαν.

Το κλίμα από την αρχή ήταν πολύ θετικό και οι συζητήσεις αρκετά έντονες. Στις 12:30 ακριβώς, χωρίς καθυστερήσεις, με την παρουσίαση και έγκριση των θεμάτων προς συζήτηση. Η όλη διαδικασία διήρκησε έντεκα λεπτά, αλλά σε κάθε περίπτωση οι ενημερωμένοι μέτοχοι γνώριζαν τα περισσότερα μεγέθη και την πορεία της εταιρείας. Έγινε κατανοητό πως οι επενδύσεις που πραγματοποιήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια στο Διυλιστήριο αποδίδουν καρπούς με αποτέλεσμα τα κέρδη να διαμορφώνονται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα τις χρήσεις 2015 (€ 201 εκατ.) και 2016 (€ 275 εκατ.) ενώ ταυτόχρονα μειώθηκε σταθερά ο καθαρός δανεισμός (από τα € 588 εκατ. στα τέλη του 2014 διαμορφώθηκε στα ιστορικά χαμηλά των € 169 εκατ. στα τέλη του 2016). Επίσης, στο άμεσα προσεχές διάστημα δεν προβλέπεται κάποια συντήρηση των μονάδων του Διυλιστηρίου, γεγονός που διευκολύνει την επίτευξη των απαιτούμενων στόχων.

Στο επόμενο στάδιο, ακολούθησαν οι ερωτήσεις των μετόχων, που για εμένα είναι το σημαντικότερο σημείο κάθε γενικής συνέλευσης, καθώς δίνει τη δυνατότητα στους μικρομετόχους να έρθουν κοντά στη διοίκηση, να την επιβραβεύσουν, να υποβάλουν ερωτήσεις και γιατί όχι να τους στριμώξουν, αν κάπου χρειαστεί… Θα προσπαθήσω να σταχυολογήσω τα περισσότερα απ’ όσα άκουσα, αφού υπήρχε πληθώρα ερωτήσεων και σχολίων. Σε κάποια σημεία θα παραθέσω και τις προσωπικές μου απόψεις, πάντα βέβαια με βάση την κρίση μου.

Θα ήθελα να ξεκινήσω λοιπόν από τις πολλές τοποθετήσεις μετόχων που πήραν τον λόγο απλά και μόνο για να συγχαρούν τη διοίκηση για την πορεία της εταιρείας σε βάθος χρόνου, τα μερίσματα και την ασφάλεια που προσφέρει αυτά τα 16 χρόνια που είναι στο χρηματιστήριο. Θεωρώ και εγώ πως πρόκειται για λογικές αντιδράσεις, αν αναλογιστούμε τα όσα περνά τα τελευταία χρόνια η χώρα και τα όσα έχουμε δει να συμβαίνουν σε πολλές μετοχές. Στο χρηματιστήριο, όπως και στη ζωή, δεν υπάρχει τίποτα σίγουρο. Νομίζω πως όσοι και όσες επέλεξαν τη ΜΟΗ σε βάθος χρόνου σήμερα νιώθουν δικαιωμένοι, καθώς αποδείχτηκε χαρακτηριστική περίπτωση value investing.

Περνώντας στις ερωτήσεις, το πρώτο θέμα αφορούσε το μέλλον και τη διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά και την επιρροή που θα έχει αυτό το γεγονός στα ορυκτά καύσιμα. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να επισημάνω πως στις περισσότερες ερωτήσεις απαντούσε ο κ. Πέτρος Τζαννετάκης (Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος και Γενικός Διευθυντής Οικονομικών) ο οποίος εργάζεται 31 χρόνια στην εταιρεία και μου έκανε πολύ καλή εντύπωση, καθώς ήταν πολύ ετοιμόλογος και καταρτισμένος. Στο θέμα μας τώρα, η απάντηση που δόθηκε είναι πως όντως υπάρχει αύξηση του ποσοστού, όμως είναι μαθηματικά αδύνατον να αντικατασταθεί ολόκληρος ο στόλος των αυτοκινήτων από ηλεκτρικά στα προσεχή χρόνια ή να εξαλειφθούν τα ορυκτά καύσιμα τελείως από τις μεταφορές. Συμφωνώ κι εγώ με αυτήν την άποψη μιας και οι περισσότερες έρευνες που έχω διαβάσει συγκλίνουν πως για τα επόμενα 50 χρόνια δύσκολα θα υπάρξει ριζική αλλαγή του σημερινού μοντέλου, ενώ η βενζίνη σε ορισμένα μέρη, όπως η Αμερική είναι τόσο φτηνή που δύσκολα την ανταγωνίζεται κανείς. Αυτό δε σημαίνει πως η τάση δεν πρέπει να παρακολουθείται. Πιστεύω όμως, πως εταιρείες τέτοιου μεγέθους θα είναι από τις πρώτες που θα τρέξουν να λάβουν μέρος στο ξεκίνημα της νέας εποχής και να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.

Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Παρακάτω υπήρξε μια ερώτηση αν  μπορούσε να γίνει κάποια εκτίμηση για την αναμενόμενη πορεία των οικονομικών μεγεθών της τρέχουσας χρήσης («πόσο ψηλά θα φτάσουν;»). Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Εταιρείας κ. Β. Βαρδινογιάννης απάντησε πως κάτι τέτοιο είναι συνάρτηση πολλών παραμέτρων και κυρίως της τιμής του πετρελαίου επομένως δύσκολο να γίνει οιαδήποτε εκτίμηση. Στο σημείο αυτό αναφέρθηκε στην κατάσταση που περνά η χώρα. Τόνισε πως πρέπει να είμαστε ενωμένοι για να βγούμε από την κρίση βοηθώντας ο ένας τον άλλον. Θεωρώ και εγώ πως η μερισματική απόδοση της εταιρείας παίρνει δέκα καθώς και πάνω από τα 17 € που είναι η τιμή της μετοχής προσεγγίζει το 5% Με τη μερισματική πολιτική που ακολουθεί η Εταιρεία σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα δύσκολα θα υπάρξει μέτοχος που δεν θα βγει κερδισμένος. Βέβαια, όσο φτηνότερα αγοράζεις, τόσο καλύτερα. Εδώ μιλάμε όμως για μια εταιρεία που το 70% των πωλήσεών της αφορά σε εξαγωγές και βέβαια αυτό αποτελεί προστασία και σε περίπτωση αλλαγής νομίσματος. Πάντως, σε ερώτηση για τους εξωτερικούς κινδύνους που μπορεί να προκύψουν, για παράδειγμα Qatar, o κ. Βαρδινογιάννης ήταν σαφής. «Προβλήματα δεν αντιμετωπίζουμε μόνο εμείς, αλλά όλος ο κόσμος…»

Όταν τέθηκε το ζήτημα της συμμετοχής σε διαγωνισμούς εξόρυξης για την ανεύρεση πετρελαίου στους οποίους μπορεί να παίρνουν μέρος και ανταγωνιστές, η απάντηση ήταν πως η εταιρεία δεν κομματίζεται, κάτι το οποίο ανέφερε αρκετές φορές και με ικανοποίησε ιδιαίτερα. Οι εργαζόμενοι έχουν το σωματείο τους, χωρίς όμως κομματικές γραμμές.  Αυτοί φροντίζουν την εταιρεία και η εταιρεία αυτούς. Στα πλαίσια αυτά η γενική συνέλευση ενέκρινε τη διανομή ποσού € 8.000.000 από τα καθαρά κέρδη της χρήσης 2016 στους εργαζόμενους που με έναν πρόχειρο υπολογισμό, αν δεν κάνω λάθος, αντιστοιχεί σε € 4.000 ανά άτομο. Η αλήθεια είναι πως, κρίνοντας από τη μέχρι σήμερα πορεία και τα επιτεύγματα της εταιρείας, στη ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ εφαρμόζεται το πιο επιτυχημένο μοντέλο συνδικαλισμού που απαντάται μόνο στις προηγμένες χώρες. Δεν είναι τίποτα τυχαίο λοιπόν… Κλείνοντας πάντως το θέμα αυτό επισημάνθηκε πως οι γεωτρήσεις για εξεύρεση πετρελαίου στην Ελλάδα πραγματοποιούνται σε μεγάλο βάθος και η εταιρεία κρατά στάση αναμονής μέχρι να ολοκληρωθούν όλες οι έρευνες.

Παρακάτω ρωτήθηκε γιατί επιλέχθηκε για αγορά ιδίων μετοχών το εύρος διακύμανσης μεταξύ € 5- € 15. Είχε διευκρινιστεί από την αρχή πως πρόκειται για αμυντική κίνηση. Εικάζω λοιπόν πως σε περίπτωση γενικευμένης διόρθωσης της χρηματιστηριακής αγοράς η μετοχή θα βρει στηρίγματα. Ο κ. Βαρδινογιάννης είπε πάντως το εξής: «Πουλά κανείς, για να αγοράσουμε εμείς;» και φυσικά όλοι ξέσπασαν σε γέλια. Η τιμή της μετοχής της εταιρείας πάντως αυτή τη στιγμή έχει ξεπεράσει τα 17 €.

Η πορεία της μετοχής της Motor Oil τα τελευταία 5 έτη. (Πηγή: FT.com)

Μια άλλη ερώτηση αφορούσε γιατί η εταιρεία δεν μπήκε πρόσφατα στους δείκτες της Morgan Stanley. O κ. Τζαννετάκης απάντησε πως η ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ πληροί όλα τα κριτήρια εισόδου στον MSCI και πως πιθανόν αυτό να συμβεί σε επόμενη αναθεώρηση του δείκτη. Τόνισε επίσης πως πολλά Funds που είχαν τοποθετηθεί στη μετοχή με την προοπτική εισόδου της Εταιρείας στον MSCI, μετά την ανακοίνωση στις 8 Μαίου 2017 περί μη αλλαγής στη σύνθεση του δείκτη, προέβησαν σε μερική μόνο ρευστοποίηση της θέσης τους γεγονός που μάλλον επιβεβαιώνει την άποψή του.

Αργότερα τέθηκε το ζήτημα πιθανής έκδοσης ομολόγου και στην Ελλάδα, καθώς σε αυτό που εκδόθηκε τον Απρίλιο 2017 και εισήχθη στο Χρηματιστήριο της Ιρλανδίας μπορούσαν να εγγραφούν επενδυτές με ελάχιστο ποσό 100.000 € που λόγω αυτού ήταν αποτρεπτικό για το ευρύ επενδυτικό κοινό. Ο κ. Τζαννετάκης απάντησε πως είναι πολύ σημαντική η πορεία της τιμής του ομολόγου και πως όταν εφαρμόστηκαν οι περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων (capital controls) η τιμή του ομολόγου που είχε εκδοθεί το 2014 και ήταν εισηγμένο στο Χρηματιστήριο του Λουξεμβούργου υποχώρησε ελάχιστα. Το γεγονός αυτό κράτησε ανοιχτές τις πιστώσεις από εταιρείες όπως η BP ή η Shell καθόσον η σταθερότητα της τιμής του ομολόγου ήταν επιβεβαίωση της εμπιστοσύνης της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας προς την Εταιρεία. Δεν είναι λοιπόν στα σχέδια η έκδοση «ελληνικού» ομολόγου από τη ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ ή η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, όπως ρωτήθηκε στη συνέχεια.

Σε ερώτηση για το αν πιστεύει ότι θα συνεχίσει η κερδοφορία των πρατηρίων λιανικής εμπορίας υγρών καυσίμων, απάντησε πως αυτός είναι ο στόχος και ότι το μοντέλο των ιδιόκτητων πρατηρίων (Company Owned – Company Operated / Co Cos) της Shell κρίνεται ιδιαίτερα πετυχημένο. Μετά έγινε αναφορά στην πρόσφατη εξαγορά των εγκαταστάσεων της Revoil στην Καβάλα που τόνισε ότι αποτελούσε ευκαιρία και ότι εδραιώνεται η παρουσία της εταιρείας στη Βόρεια Ελλάδα.

Τέλος σχετικά με την προσπάθεια, που ξεκίνησε τον Ιούνιο 2016, εισόδου της ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ στον τομέα έρευνας και εκμετάλλευσης κοιτασμάτων πετρελαίου (upstream) και ειδικότερα την έρευνα για εξεύρεση υδρογονανθράκων στις Η.Π.Α. και τα επιχειρηματικά ρίσκα που τη συνοδεύουν, επισημάνθηκε ότι το γνωστικό αντικείμενο της Εταιρείας παραμένει η διύλιση, αλλά παράλληλα εξετάζει ευκαιρίες στο upstream κυρίως τώρα που η συγκυρία κρίνεται ευνοϊκή λόγω της χαμηλής τιμής του πετρελαίου. Η είσοδος της Εταιρείας στο upstream πραγματοποιείται μέσω της MOTOR OIL VEGAS UPSTREAM LIMITED στην οποία η ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ συμμετέχει με 65% ενώ το υπόλοιπο 35% ανήκει στην VEGAS OIL and GAS LIMITED που διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία στο συγκεκριμένο κλάδο.

Κλείνοντας θα ήθελα να υπενθυμίσω κάποια από τα σημαντικότερα στοιχεία που απεκόμισα από την Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση της ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ, ενώ και τα σχόλιά μου απηχούν, φυσικά, προσωπικές απόψεις. Σε κάθε περίπτωση, οι πάντες κρινόμαστε εκ του αποτελέσματος και αυτό είναι που μας δικαιώνει ή όχι. Θεωρώ πως η ΜΟΗ έχει πολλά ακόμη να προσφέρει πρωτίστως στην εγχώρια οικονομία, αλλά και στους εργαζόμενους, τα στελέχη και τους μετόχους της…

Μιλτιάδης Κοτζιάμπασης
bullmarketsblog@gmail.com

* Τα όσα δημοσιεύονται δεν αποτελούν σε καμιά περίπτωση «επενδυτική πρόταση» ή προτροπή για οποιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης μετοχών και άλλων κινητών αξιών. Είναι αποτέλεσμα προσωπικής έρευνας και μελέτης. Έχουν αποκλειστικά ενημερωτικό και ψυχαγωγικό χαρακτήρα!

 

9 comments on “Τι είδα στη Γενική Συνέλευση της Motor Oil…

  1. Ο/Η petros λέει:

    Μιλτιάδη,
    πάρα πολύ κατατοπιστικό το άρθρο σου για εμάς που δεν μπορέσαμε να πάμε.
    Η motor oil , όπως και εσύ θα συμφωνήσεις, είναι ,μια από αυτές τις εταιρείες που η αποτίμησή τους, παρ όλο που καλπάζουν, είναι πάντα λογική και ελκυστική. Motor Oli, autohellas, πετροπουλος, κ καποιες αλλες ειναι σε αυτη την κατηγορία. Εχει ακομα δρομο πιστευω και εγω..
    και επισης ειναι μια καλα οργανωμενη εταιρεια που μπορει και κραταει ψηλα τους μισθους (απο τους ψηλοτερους στην ελληνικη βιομηχανια) εχοντας παραλληλα και κερδη..

  2. Ο/Η Miltiadis Kotziampasis λέει:

    Πέτρο, τα πράγματα είναι ακριβώς όπως τα λες. Είσαι απόλυτα διαφωτιστικός… Ειδικά η ΟΤΟΕΛ είναι η αδυναμία μου:) … Πήρε και αυτή το δρόμο της… Τώρα για τη ΜΟΗ πραγματικά εντυπωσιάζει τα τελευταία χρόνια… Πιστεύω και εγώ πως υπάρχουν περιθώρια ανόδου… Στα 10 όμως ήταν ζάχαρη… Στα 3,5€ του 2012 ήταν σαν να κλέβεις εκκλησία…

  3. Ο/Η Dimitrios Koutsoubos λέει:

    Όντως παραστατική και αποκαλυπτική η «ανταπόκριση» του Μιλτιάδη. Συμφωνώ πως η Motor Oil είναι μια καλή εταιρεία… Αυτό που θα ήθελα να θέσω είναι το ζήτημα της κυκλικότητας των κερδών της. Αν εξομαλύναμε αυτή την κυκλικότητα ποιο θεωρείτε πως είναι το εύρος μιας «κανονικής» κερδοφορίας;

  4. Ο/Η Miltiadis Kotziampasis λέει:

    Με βάση τα τελευταία 5 χρόνια και τα παλαιότερα μερίσματα θα το έβαζα γύρω στα 100.000.000€

    περίπου 1€ κέρδος ανά μετοχή…

  5. Ο/Η Dimitrios Koutsoubos λέει:

    Ευχαριστώ Μιλτιάδη…Αυτό μας δείχνει πως αυτή η καλή ελληνική εταιρεία με την εντυπωσιακή άνοδο της μετοχής της έχει έρθει σε επίπεδα ανώτερα του ελληνικού ΜΟ (ειδικά αν δούμε μικρότερη κεφαλαιοποίηση), αλλά ακόμα βρίσκεται χαμηλότερα από τις υπερθερμασμένες αγορές του εξωτερικού…

  6. Ο/Η Miltiadis Kotziampasis λέει:

    Nαι, φυσικά πρέπει να βάλουμε στα θετικά ότι πλέον σχεδόν δεν έχει καθαρό δανεισμό και οι τιμές του πετρελαίου συνεχίζουν τη χαμηλή πτήση… Αυτό που με κάνει σκεπτικό λίγο τελευταία είναι η μεγάλη άνοδος του ευρώ…

  7. Ο/Η Dimitrios Koutsoubos λέει:

    Καλημέρα Μίλτο,
    δεν έχω μάθει να το εξετάζω τόσο βραχύ, αλλά αν συνεχιστεί η άνοδος του ευρώ, αυτό θα αποτελέσει βραχνά…Είναι πάμπολες οι πιθανες αφορμές μια περίοδος παχιών αγελάδων να γυρίσει σε ισχνές. Ισοτιμία, πετρέλαιο, ανταγωνισμός, προστατευτισμός, πόλεμος στη Μέση Ανατολή….

    Δηλαδή, περισσότερο ανησυχώ για τα μεγάλα που δε προβλέπεται το πως και το πότε ακριβώς, παρά για τα πιο μικρά. Και εκεί έρχεται η αποτίμηση….Σε αυτή την αποτίμηση οι φόβοι μεγαλώνουν.

    Π.χ. και στη General Motors μπορεί ο κύκλος ν γυρίσει…Αλλα νιώθω πιο άνετα…γιατί έχοντας προεξοφλήσει η αγορά την κυκλικότητα και τους κινδύνους, την κρατά πολύ χαμηλά…

    Πάντως μπράβο σε όσους είχαν δει τη κρυμμένη αξία της Motor Oil….Γεύτηκαν φοβερή ανατίμηση για μεγάλης κεφαλαιοποίησης εταιρεία..

  8. […] παρουσίαση της Γενικής Συνέλευσης των Μετόχων εδώ, και έπειτα σχολιάζοντας τα μεγέθη του εξαμήνου εδώ. […]

Απάντηση